vineri, 6 august 2010

povestea frunzulitei... din nou:)

A fost odata ca-n povesti o printesa cu parul de aur ce controla un buget surprinzator de mare pentru o imparatie atat de amarata, aflata in plina criza... Intr-o perioada asa da grea pana si printesa avea probleme financiare din cauza investitiilor imobiliare. In plus, capcaunul cel rau care a ajutat printesa sa ajunga in functie si care acum este imparat se cam razboia cu mogulii mai mari si mai mici, cu talharii de "drumul mare" si multi altii care pusesera umarul la numirea lui ca imparat.
In aceasta tara exista un buget care trebuia cheltuit si multi oameni care ar fi trebuit hraniti dar care se multumeau doar cu circ... Printesa cea infipta care a promis locuitorilor unei parti a imparatiei ca le va face spitale si scoli din functia de deputat, a pus mana pe buget si s-a apucat sa-l cheltuiasca... dar nu avea voie sa cumpere din acest buget vuitoane, guce si versaci, lucruri care ar fi facut-o teribil de fericita... trebuia sa justifice cheltuielile.

Ce nu exista fizic dar valoreaza mult? brandul!
si brandul a fost alegerea ei de cheltuire a banilor (nu ne referim la circumferinta bratului).

Brandul a fost ales corect: Gradina Carpatilor ar duce pe oricine cu gandul la acea curte fara stapani... acel sac fara fund (dar cu multe funduri in pozitii cheie) numit Romania...
Iobagii rautaciosi atat de dispretuiti de printesa pentru comentariile lor ar putea spune "ca Carpatii" (nu am folosit aceasta exprimare din cauza vreunei dorinte de a intra in politica ci mai degraba pentru a ii copia pe anumiti "politicieni") se intind din regatul Slovaciei pana in imparatia capcaunului trecand si prin Polonia, Ucraina, Cehia si intrand chiar si intrand un pic si in Serbia...
Dar ce stiu iobagii respectivi? Si mai important... Cui ii pasa de ce spun ei?

Motivul alegerii acestei denumiri este clar pentru cei initiati: reactia tuturor strainilor ce trec prin aceasta imparatie!
Cand vad cat se fura pe aici iar oamenii tac, toti exclama intr-un glas: Mare ti-e GRADINA ta Doamne!
Am stabilit de unde Carpatii (trec si pe la noi)... Am stabilit ca Gradina are rolul sau aducand aminte celor ce au trecut pe aici de drumurile bune facute cu ajutorul firmelor prietenoase... E clar! Nici ca se putea alege un slogan mai bun!

In ce priveste mult apreciata frunzulita... Ea a disparut de pe site-ul http://www.shutterstock.com/pic-12372523/stock-vector-ecology-logo-set.html tocmai cand ma gandeam sa-mi fac si eu un brand personal dupa acelasi model...
Noroc ca s-au indurat de ea niste oamenii de bine si au mai pastrat-o in varianta de 250 eur... la pachet cu altele

Trebuie sa recunoastem ca e o frunza foarte frumoasa ce ne duce cu gandul la Palmierii lui Agathon... La cocoasa lu' Cocosatu (cel cu mititeii deliciosi de la Baneasa)... poate chiar si la sprancenele lui Albulescu... toate acestea fiind lucruri reprezentative pentru Romania!
Culoarea verde e o culoare tinereasca ce reprezinta mucegaiul din aceasta tara, aparut din cauza indiferentei celor de sus dar si a celor de jos...

Ce sa mai! Brandul de tara este foarte reusit si a meritat cei aproape 900k Eur (un fel de arginti) platiti pentru el... De acesti bani cineva se va lauda mult cu vuitoane, guce si versaci!
Rautaciosii se vor intreba de asemenea de ce un logo de 250 eur a costat 900k... Simplu! Pentru ca s-a facut un research pentru el. 10.000 persoane au raspuns intrebarilor asa ca acoperim costurile!... Chiar daca un raspuns de 1/2 ora cu cote rezonabile la un CATI ajunge sa coste vreo 8 eur... 80k eur cel mult desi ar fi cazul de un discount la volumul acesta!

Revenind la criticii brandului si al printesei... Ce ati fi vrut sa faca? Ce credeti ca ar fi fost cu adevarat reprezentativ pentru Romania?
Propunerile mele ar fi fost:
  • o gaura careia sa nu i se vada fundul... reprezentand deficitul bugetar...
  • o sina de tren in intuneric... reprezentand luminita de la capatul tunelului
  • o mare calma si nimic in zare ce ar putea obtura privirea... reprezentand flota 
  • o bucatica de asfalt... reprezentand kilometrii de autostrada construiti pana acum
  • gropile din asfalt... reprezentandu-se pe ele insele
  • o masina intre nori... reprezentand autostrazile suspendate pe care circulam zilnic
  • coloana infinitului (sa ma ierte Brancusi)... reprezentand promisiunile electorale... sau perioada de timp in care strabati drumul de la Brasov la Constanta...
Si elementele vizuale ar putea continua!
Toate acestea ar putea fi combinate cu oricare dintre adevaratele simboluri nationale: copii ai strazii, oameni corupti, curve, violatori si criminali, hoti de tot felul, comunisti etc. Aceste simboluri nationale reprezinta oricum parerea strainilor despre noi asa ca i-ar fi dus cu gandul la aceasta tara mult mai mult decat o frunzulita.

In incheiere cred ca ar trebui sa tragem o concluzie: Inainte sa ne gandim cum branduim ceva, acel ceva trebuie sa existe... Altfel nici o identitate si nici o promisiune de brand nu va putea fi sustinuta! Iar daca ceva nu este sustenabil, banii bagati in acel ceva vor sustine doar brandurile folosite de printesa si nimic mai mult!
Totusi, printesa Lenuta a reusit ceva ce nu sunt sigur ca intentionase dar care ne ajuta: A creat un scandal monstru in jurul brandului, lucru care ne aduce destul de multa promovare gratuita! Si cum "there's no such thing as bad publicity", poate vor fi cateva persoane interesate sa vada cum arata tara atat de bogata incat plateste 1.000.000 eur pe ceva ce poti lua cu 250 euro!

miercuri, 4 august 2010

incredibil dar adevarat!!!

Se intampla un lucru pe care il spuneam de la inceputul acestui blog... Exista un mare licurici care este vazut mai bine decat oricine altcineva desi arata foarte rau...

Va mai amintiti citatul din Krugman pe care l-am folosit atunci?
"So what does one make of this? One possible answer is, just you wait — any day now there will be a Wile E. Coyote moment, the markets will realize that America is Greece, and all hell will break loose. The other answer is to note that all the crisis countries are in the eurozone, while the US, UK, and Japan aren’t — and to argue that having your own currency makes all the difference.

I’ll choose door number 2."
Spuneam atunci ca Marele Licurici nu este chiar asa de ferit de probleme... ca multe state ale marelui licurici stau mai rau decat Grecia... si ca intreaga lume se uita in alta parte atata timp cat in alta parte spectacolul e mai interesant!


Ce s-a intamplat (si am aflat si eu cu ceva intarziere)...?
Fabrica de AAA (moodys) a inceput sa isi puna intrebari cu privire la datoria US si la lipsa planurilor de diminuare a deficitelor! Mai mult, Moodys vorbeste de reformele pe care americanii ar trebui sa le faca pentru a pastra ratingul AAA!


"The comments indicate Moody's views on the U.S. have changed little since the ratings agency warned in March on the need for action, and hints a sense of urgency is required from the U.S. government to deal with its rising borrowing needs and interest costs." spune Steve Hess in acest articol...


Dar... daca lumea nu se mai uita la Europa si isi indreapta privirea in alta directie... daca cea mai mare putere economica a lumii ajunge sa fie downgradata... stiind ca de obicei downgradarea e doar o parte a unui flow ce s-a tot aplicat... oare ce usa ar trebui sa aleaga Krugman?


Vestea buna e ca US va supravietui iar privirile se vor reindrepta spre alta zona...





KK-MAKA (Imnul Crizei)

Ce s-a schimbat de la inceputul crizei... Ep 2.

Scriam mai demult despre modificarile ce au avut loc de la inceptul crizei si ma chinuiam sa le gasesc...
Cu alta ocazie incercam sa identific cauzele crizei... si reuseam intr-o mica masura...
Acum insa am gasit un SCURT articol al lui Nassim Taleb care pune pe masa motivele aparitiei crizei in acceptiunea lui:

  • riscurile ascunse
  • stimulente asimetrice ce incurajeaza ascunderea riscurilor
  • promovarea metodelor (econometrice) de ascundere a riscurilor - metodele de tip Vector AutoRegresiv
  • cresterea impactului unor evenimente datorita globalizarii
  • intelegerea gresita a unor riscuri

Toate acestea se refera la "tail risks", acele riscuri considerate aparent improbabile conform regulii 3sigma... acele "outliners" care de obicei sunt excluse din modelari deoarece modifica dispersiile intr-un mod grav... dar care se intampla!
Taleb propune si masuri extraordinar de corecte pentru rezolvarea crizei (pe care va voi lasa sa le cititi in original).

Revin insa la intrebarea mea obsedanta:
Ce s-a schimbat in cele 5 privinte enumerate mai sus de la inceputul crizei?

marți, 3 august 2010

"FED should drop money from helicopters"...

De-a dreptul "delicios"... un citat dintr-un articol al CNN Money pe care tot aman sa-l postez:
"Mark Thoma, economics professor at the University of Oregon, said short of Bernanke's facetious suggestion back in 2003 that the Fed should drop money from helicopters, getting people spending again is beyond Fed's control."
Dupa multi ani in care economistii s-au luptat cu inflatia, varianta deflatiei aduce o umbra de indoiala asupra politicilor economice, in mai ales ca nu prea mai au unde sa duca rata dobanzii (ca sa nu "fuga" capitalul din tara), nu au nici un motiv sa scada RMO (nu e cerere nici macar pentru banii deja existenti in economie) iar dorinta oamenilor de a consuma excesiv se lasa asteptata.
Daca ne uitam un pic istoric, deflatia ar trebui sa fie ceva normal in economie!... un fel de perioada in care preturile revin la valori normale dupa o perioada de raliu cauzat de ciclicitatea economica.
Sursa Wikipedia preluat de Market Ticker (n-am mai gasit graficul pe Wiki dar imi pare mai bine ca am gasit alt articol interesant)

Daca ne uitam chiar la o perioada de criza puternica (in genul celei de acum) vedem ca in 1930... deflatia a fost prezenta destul de serios....
Sursa: wikipedia

Si ar mai trebui sa vedem ceva: dupa o perioada de expansiune indelungata sau puternica... a urmat fie o deflatie indelungata, fie o deflatie puternica...

Diferenta majora intre acele vremuri si acestea este conexiunea dintre moneda si o resursa limitata (aurul). Totusi, trebuie sa spunem ca si cantitatea de aur din economie are o tendinta crescatoare intrucat e un metal care de obicei nu prea "se pierde" in timp ce se extrage in continuare. Daca preturile exprimate in ceva constant scadeau, imaginati-va ce ar trebui sa se intample cu preturile exprimate in ceva variabil a carui cantitate depinde de cererea pentru acel ceva... iar cererea scade!

Problema cea mai mare cred eu ca este faptul ca "policy makerii" din aceasta perioada nu stiu sa conduca o economie decat cu "piciorul afundat complet in acceleratie" (nu incerc sa insinuez ca ei ar conduce economia cu picioarele:)... iar cand masina numita economie nationala nu mai accelereaza si incepe sa scoata un fum gros, apasa in continuare pedala cu piciorul si sunt surprinsi de efect...
In plus, exact asa cum scrie si articolul citat la inceputul postarii, e usor sa lupti cu inflatia: cresti dobanda... E insa mai greu sa lupti cu deflatia atunci cand rata dobanzii e deja aproape de zero iar cererea "se lasa asteptata"...

Avantajul unui spike deflationist e acela ca "face ordine rapid" in sistemul devalori. Dezavantajul este ca e la fel de dureros ca... o injectie (nemultumire intensa pentru o perioada scurta)...
Avantajul unei perioade mai lungi deflationiste este acela ca aparent este mai putin dureros desi eu l-as compara cu convalescenta dupa o operatie sau cu o rana care se tot deschide (ca sa pastrez domeniul de comparatie)... Dezavantajul acestei variante este acela ca in anticipatiile adaptive ale oamenilor se formeaza scaderea preturilor si astfel populatia va astepta in continuare scaderile de preturi.

Dar mai stii... poate ca postul in care vorbeam despre aceasta perioada bullish avea dreptate... Poate ne asteapta vremuri bune pe care nu le vedem pentru ca suntem prea preocupati de stirile negative...!

luni, 2 august 2010

bullish... pana cand?

Economia este acum pe o panta ascendenta. Eu cred ca este o corectie (sau un bull trap ceva mai lung) dar s-ar putea sa ma insel.
Ce spune ca s-ar putea sa ma insel cand sunt pesimist?
In primul rand datele declarate de catre firme atat in Europa cat si in US: scapate de concurentii mai slabi, multi s-au trezit monopol pe piata sau parte a unui cartel care face jocurile... Intr-o astfel de perioada, "cei care conteaza" fac jocurile si astfel peste tot, piata este bombardata de "vesti bune"... Lumea zambeste si toti devin mai bullish, uitand prin ce am trecut. Apetitul pentru risc ajunge la cote inalte facand omenirea sa fie mai fericita si mai exuberanta.
Apoi sunt restul datelor sintetizate foarte bine de catre Deutsche Bank aici...
1. Creste cererea investitionala din partea institutiilor private... dar atentie! Este vorba despre cresteri procentuale q/q... Aici efectul de baza e foarte important pentru ca plecam de la un nivel foarte redus (o scadere q/q mare) si o potentiala sezonalitate avand in vedere ca si in 2007 si 2006 primele trimestre au insemnat cresteri serioase (desi in 2007 se cam stia despre criza).
2. Pentru ca rata economisirii ca procent din venitul personal disponibil creste, lucru care va alimenta cererea viitoare... oare acesti oameni nu au auzit de paradoxul economisirii?
3. Pentru ca numarul de locuri de munca pierdute nu mai creste... sa ne reamintim totusi ca aceasta crestere este sub asteptari si ca momentan si cererea este destul de la pamant. Anumite elemente (censusul spre exemplu) de anul acesta au adus usor MA de employment growth pe pozitiv. Cu toate acestea, cresterea ar trebui sa se bazeze pe ceva sustenabil dar deocamdata cererea intarzie sa apara
4. Pentru ca angajarile temporare cresc... si ar mai creste daca ar face lunar americanii cate un Census... apoi un census al censusului si tot asa cu din ce in ce mai multi oameni pentru a sustine cresterea. Eu vad ca scade dupa ce s-a terminat perioada aceea.
5. Pentru ca angajarile part time nu mai scad cu aceeasi viteza... pe farming cred ca ne intereseaza mai putin data fiind sezonalitatea. Pe nonfarming yoy vad ca e in continuare negativ...iar asta nu e bine (zic eu)
6. Pentru ca saptamana de munca e in crestere... Sa fim rautaciosi si sa spunem ca pe masura ce au fost concedati mai multi part-timers, aceasta saptamana era normal sa creasca? dar ca in incercarea de a ramane pe pozitii, oamenii muncesc mai mult desi de multe ori nu sunt platiti suplimentar (lucru f bun pentru oferta dar f rau pentru cerere)... Sa mai spunem ca si pe la noi se munceste mai mult iar revenirea economica o simtim?

Intr-un final cred ca datele pe care se bazeaza sentimentul pozitiv sunt reale si corecte. Ma astept sa mai avem 2-3 luni cu vesti bune, in mai ales ca acum, cu vacantele tuturor, nici nu e greu sa faci astfel de vesti.
Sa nu uitam totusi ca si in alte perioade au existat vesti bune inainte de picaje puternice.... si sa speram ca sunt eu pesimist degeaba!
Mai vine insa curand un post despre motivul pentru care cred ca "forget all the doom and gloom about deflation, and the second half slowdown and the double dip" este in principal "whisfull thinking".

duminică, 1 august 2010

Sindromul Stockholm si "antonimul" sau?

S-a vorbit mult despre sindromul Stockholm... despre oamenii care nu vor sa vada nici o schimbare pentru ca s-au obisnuit deja cu raul.
Chiar daca denumirea de Stockholm dupa un jaf celebru mi se pare ciudata in conditiile in care acest subiect a fost tratat de Platon in "Republica", trebuie sa recunoastem ca in anumite momente (destul de des) asa ne comportam atunci cand vine vorba despre "lucruri importante".

Mitul pesterii

Totusi, pe langa aceasta programare mentala de a ne obisnui cu orice, oricat de rau, mai exista si o alta programare, de data aceasta "genetica", cel putin la fel de puternica precum prima: incercarea noastra de a vedea pericole chiar si acolo unde nu sunt



Intrebarea de final este:
In ce masura modul in care privim criza economica este influentat de sindromul Stockholm (frica de schimbare) si in ce masura este influentat de acea teama care ne face sa "ocolim tufisurile unde credem ca s-ar putea ascunde ceva" si de lucrurile in care vrem sa credem (despre care se vorbeste in filmuletul atasat)?

Daca a fost interesant, da-le si prietenilor sansa sa citeasca!

A apărut o eroare în acest obiect gadget