vineri, 6 august 2010

povestea frunzulitei... din nou:)

A fost odata ca-n povesti o printesa cu parul de aur ce controla un buget surprinzator de mare pentru o imparatie atat de amarata, aflata in plina criza... Intr-o perioada asa da grea pana si printesa avea probleme financiare din cauza investitiilor imobiliare. In plus, capcaunul cel rau care a ajutat printesa sa ajunga in functie si care acum este imparat se cam razboia cu mogulii mai mari si mai mici, cu talharii de "drumul mare" si multi altii care pusesera umarul la numirea lui ca imparat.
In aceasta tara exista un buget care trebuia cheltuit si multi oameni care ar fi trebuit hraniti dar care se multumeau doar cu circ... Printesa cea infipta care a promis locuitorilor unei parti a imparatiei ca le va face spitale si scoli din functia de deputat, a pus mana pe buget si s-a apucat sa-l cheltuiasca... dar nu avea voie sa cumpere din acest buget vuitoane, guce si versaci, lucruri care ar fi facut-o teribil de fericita... trebuia sa justifice cheltuielile.

Ce nu exista fizic dar valoreaza mult? brandul!
si brandul a fost alegerea ei de cheltuire a banilor (nu ne referim la circumferinta bratului).

Brandul a fost ales corect: Gradina Carpatilor ar duce pe oricine cu gandul la acea curte fara stapani... acel sac fara fund (dar cu multe funduri in pozitii cheie) numit Romania...
Iobagii rautaciosi atat de dispretuiti de printesa pentru comentariile lor ar putea spune "ca Carpatii" (nu am folosit aceasta exprimare din cauza vreunei dorinte de a intra in politica ci mai degraba pentru a ii copia pe anumiti "politicieni") se intind din regatul Slovaciei pana in imparatia capcaunului trecand si prin Polonia, Ucraina, Cehia si intrand chiar si intrand un pic si in Serbia...
Dar ce stiu iobagii respectivi? Si mai important... Cui ii pasa de ce spun ei?

Motivul alegerii acestei denumiri este clar pentru cei initiati: reactia tuturor strainilor ce trec prin aceasta imparatie!
Cand vad cat se fura pe aici iar oamenii tac, toti exclama intr-un glas: Mare ti-e GRADINA ta Doamne!
Am stabilit de unde Carpatii (trec si pe la noi)... Am stabilit ca Gradina are rolul sau aducand aminte celor ce au trecut pe aici de drumurile bune facute cu ajutorul firmelor prietenoase... E clar! Nici ca se putea alege un slogan mai bun!

In ce priveste mult apreciata frunzulita... Ea a disparut de pe site-ul http://www.shutterstock.com/pic-12372523/stock-vector-ecology-logo-set.html tocmai cand ma gandeam sa-mi fac si eu un brand personal dupa acelasi model...
Noroc ca s-au indurat de ea niste oamenii de bine si au mai pastrat-o in varianta de 250 eur... la pachet cu altele

Trebuie sa recunoastem ca e o frunza foarte frumoasa ce ne duce cu gandul la Palmierii lui Agathon... La cocoasa lu' Cocosatu (cel cu mititeii deliciosi de la Baneasa)... poate chiar si la sprancenele lui Albulescu... toate acestea fiind lucruri reprezentative pentru Romania!
Culoarea verde e o culoare tinereasca ce reprezinta mucegaiul din aceasta tara, aparut din cauza indiferentei celor de sus dar si a celor de jos...

Ce sa mai! Brandul de tara este foarte reusit si a meritat cei aproape 900k Eur (un fel de arginti) platiti pentru el... De acesti bani cineva se va lauda mult cu vuitoane, guce si versaci!
Rautaciosii se vor intreba de asemenea de ce un logo de 250 eur a costat 900k... Simplu! Pentru ca s-a facut un research pentru el. 10.000 persoane au raspuns intrebarilor asa ca acoperim costurile!... Chiar daca un raspuns de 1/2 ora cu cote rezonabile la un CATI ajunge sa coste vreo 8 eur... 80k eur cel mult desi ar fi cazul de un discount la volumul acesta!

Revenind la criticii brandului si al printesei... Ce ati fi vrut sa faca? Ce credeti ca ar fi fost cu adevarat reprezentativ pentru Romania?
Propunerile mele ar fi fost:
  • o gaura careia sa nu i se vada fundul... reprezentand deficitul bugetar...
  • o sina de tren in intuneric... reprezentand luminita de la capatul tunelului
  • o mare calma si nimic in zare ce ar putea obtura privirea... reprezentand flota 
  • o bucatica de asfalt... reprezentand kilometrii de autostrada construiti pana acum
  • gropile din asfalt... reprezentandu-se pe ele insele
  • o masina intre nori... reprezentand autostrazile suspendate pe care circulam zilnic
  • coloana infinitului (sa ma ierte Brancusi)... reprezentand promisiunile electorale... sau perioada de timp in care strabati drumul de la Brasov la Constanta...
Si elementele vizuale ar putea continua!
Toate acestea ar putea fi combinate cu oricare dintre adevaratele simboluri nationale: copii ai strazii, oameni corupti, curve, violatori si criminali, hoti de tot felul, comunisti etc. Aceste simboluri nationale reprezinta oricum parerea strainilor despre noi asa ca i-ar fi dus cu gandul la aceasta tara mult mai mult decat o frunzulita.

In incheiere cred ca ar trebui sa tragem o concluzie: Inainte sa ne gandim cum branduim ceva, acel ceva trebuie sa existe... Altfel nici o identitate si nici o promisiune de brand nu va putea fi sustinuta! Iar daca ceva nu este sustenabil, banii bagati in acel ceva vor sustine doar brandurile folosite de printesa si nimic mai mult!
Totusi, printesa Lenuta a reusit ceva ce nu sunt sigur ca intentionase dar care ne ajuta: A creat un scandal monstru in jurul brandului, lucru care ne aduce destul de multa promovare gratuita! Si cum "there's no such thing as bad publicity", poate vor fi cateva persoane interesate sa vada cum arata tara atat de bogata incat plateste 1.000.000 eur pe ceva ce poti lua cu 250 euro!

17 comentarii:

Ina spunea...

Polonia, Ucraina, Cehia ar trebui sa ne plateasca pentru ce branding le-am facut cu "Explore the Carpathian garden" :)

Informatii-economice spunea...

@Ina... eu cred ca anumiti oameni ar trebui sa ia exemplul lui W.Buffet si sa "doneze" cel putin 1/2 din avere... nasol e ca tot la ei ar ajunge!

AristotelCostel spunea...

si sa nu uitam ca romanii sunt... balcanici. :)

P.S. Oare nu suntem nici macar... balcanici? Nu se poate!

Anonim spunea...

Nu s-a facut turism in Italia si Spania inainte de aparitia autostrazilor (Italia 1963)? Daca punem hoteluri de 5 stele cu frac la chelneri inDelta vine cineva? daca duci autostrada la stana, mai e stana cu cioban sau devine kitsch? PS. banii parca erau europeni, controlati de UE asa ca prezumtia de frauda e imbecila (cel putin). PS2. Citind articolul cred ca brandul de tzara ar trebui sa fie CAPRA VECINULUI!

Informatii-economice spunea...

@Anonim... Multumesc mult pentru aprecieri:).
Mi se pare ca exista o diferenta de perceptie intre mine si tine pe care as vrea sa o rezolv:
Da, multe tari au avut turism inainte de autostrazi dar... CONSUMATORII ALEG cea mai buna varianta dintre cele disponibile! In perioada in care nimeni nu avea infrastructura, toate tarile aveau turism intern (iesiri la padure spre ex). Daca ai avea de ales intre o plimbare cu una dintre 2 carute ar fi ok. Daca insa ai de ales intre o plimbare cu caruta pana la Londra sa zicem si una cu avionul, tu, o persoana departe de a fi imbecila ca cel care a tras concluzia de mai sus ce ai alege???

In ce priveste fondurile Europene, nu inteleg de ce toata lumea considera ca acolo nu se pot face "jmecherii"? Daca ne amintim bine si achizitiile publice sunt foarte bine normate si nici acolo nu se poate fura nimic... nu? Cu 3 oferte "la standarde europene" poti cumpara ce vrei tu fara sa controleze cineva calitatea acelui ceva!

Prefer sa cred ca cititorii acestui blog reusesc sa treaca peste propaganda de genul e facut cu fonduri europene asa ca e corect.

AristotelCostel spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Informatii-economice spunea...

@AC :))
bine spus... foarte interesante postarile anonime:))
Ma intreb daca respectiva persoane e posesor de pensiune SAPARD, incantat ca "se investeste in turism" sau chiar nu a observat ca de la Bucuresti pana la Timisoara se fac 8 ore cu masina daca o calci cu mult peste limita legala sau vreo 12 ore daca mergi batraneste...!
Sau poate turismul ar trebui facut doar pe langa casa...??? In cazul acesta am putea vedea pe viitor brandul de Ghimpati, brandul de Strehaia si desigur... brandul de Caracal!... fiecare la 500k Euro... cu discount!

cossoft spunea...

La fix articol ca tocmai m-am intors din Carphatian Garden asta. Acum sa va zic ce e in realitate pentru cei care scriu ca imbecilii comentarii. Sa presupunem ca mergi la Lacu Rosu plecand din Bucuresti..drumul e un cosmar pe varianta Brasov...putin mai bun pe la Buzau. Prima mentiune inca nu inteleg de ce dracu drumurile europene trec printr-o mie de localitati. A doua mentiune de ce acelasi drac nimeni nu face sosele de centura sau alte chestii sa ocoleasca acele localitati. Ca idee in Bulgaria pentru cei ce au fost la Sofia au putut observa ca localitatile prin care treci le numeri pe degetele de la o mana in 600 de km...si poti avea o media de viteza decenta spre deosebirea de Romanica. Bun dar am ajuns si ce sa vezi..sosea surpata..semnal de mobil ioc..internetul un lux..pastravariile de la Romsilva goale :)) gunoaie nu mai spun. Obiective turistice semnalate, harti cu trasee sau alte atractii sunt o gluma proasta. Turismul in sine o plictiseala la orice vila. In concluzie am rams doar cu peisajul si aerul care spre norocul meu nu e made in Romania. Si eu spun sa le fie rusine...sa ne fie rusine si sa mai incetam cu patria neasemuita cu nu stiu cate forme de relief...ce Franta e urata?...Austria e urata?...sau ne comparam doar cu Gabonul frate? Concluzia o trageti singuri insa Ganditiva doar atat..de cate ori am sa ma duc eu intr-un loc sa fac 400km in 8 ore...poate odata la 30 de ani. Numai bine.

Informatii-economice spunea...

Imi pare rau sa aud aceasta experienta a ta. Din pacate toti stim foarte bine ce inseamna turismul in Romania.

Trist este ca vrem sa aducem turisti desi stim ca atunci cand vor ajunge aici ei vor fi dezamagiti. Iar cand ajung sa fie dezamagiti, vor spune si altora si nu se vor mai intoarce oricat de bine vom promova pe viitor!
Pentru ca un branding sa aibe efect, e nevoie de un produs... pana atunci, asa cum am zis ceva mai devreme, e doar o cheltuiala cu ROI redus!

AristotelCostel spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
AristotelCostel spunea...

Am sters comentariul sa nu-ti injuriez blogu'.

Vranceanu mi-a adus aminte de momentul in care m-am lasat de turism in Romania. :)

Propunandu-mi sa merg undeva spre nicaieri, in plina viteza regulamentara vazui un semn cu un oras care suna bine, am carmuit stanga si 40 km mi-am indoit tăti şelea. Aveam şi un cocean în felinaru' inferior. M-am dus la spălătorie, hotel nani, dimineata m-am intors acasa. :)

Da' să se turismeze în România vita aia de la dezvoltare.

Anonim spunea...

O experienta interesanta :
Am zis sa imi petrec cele 2 saptamanai de concediu in Romania, chiar am avut o disputa "familiala" cu perechea pe tema asta. Am plecat spre Sambata, in Fagarsa. Am facut prostia sa o iau pe V. Prahovei, Sambata. Intre Sinaia si Busteni : 2 ore si 5 minute. Nu am scimbat in viteza a treia nicioadata. Apoi, "drumul euroopean" trece prin Tara Fagarasului prin mijlocul localitatilor ; 50 km/h. Radarul a prins infractorul : 66 km/h. Nu mai rezistam si am calcat acceleratia. OK, greseala mea, nu am comentat.
Vizita la Sighisoara pe drumul via Agnita. Peisaj superb, dar imediat ce s-a terminat jud. Brasov a inceput cosmarul soselei. Sibiu si Mures pline de gropi. Asa ca timp pentru peisaj ioc. Sighisoara ..... mizerie, turisti de mana a treia din Israel , Ungaria. Oras nesemnalizat, daca nu ai mai fost te invarti ca un .... in galeata sa gesesti ....zona veche.
Transfagarasanul....super....partea sudica....dupa "Hotelul" Lacul Capra...peisaj ioc din cauza gropilor....dar gropi frate ....
Sa mai contiuni....apartament pe litoral....cauta si vezi zece ...unul nu avea AC de parca e o avere...Nisipul: chistoace de tigari, pungi etc. tot tacamul. Apa idem. Vorba lui Bobu :
"Am fost un dobitoc !"
Si cand ma gandesc ca varianta sotiei erau Alpii austrieci.....Kaprun si inconjurimile. dar boul de mine ....hai sa mai stam si in Romania...plecam in alte tari si nu ne-o cunoastem pe a noastra ?!
Inca o data : Am fost un dobitoc !
Era un serial american mai de mult...parafrazez ....goodnight Romania whereever you are !
Pe mine si alte 4 cupluri ne-ai pierdut definitiv de clienti.

BlueSlash spunea...

@Info
de data asta te-ai intrecut,
metafore, personificari, comparatii, etc.
app de turism si pt ca tot te-ai apucat de astfel de chestiuni, uite (ca sa nu mai spui ca sunt baiat rau) o sa-ti dau un element de comparatie:
- in anul de gratie 2oo1 cineva a decis sa se refaca infrastructura caii ferate dintre buhu si bv. nu mai conta ca de la mangalia la c-ta ajungi mai repede cu caruta. te las pe tine sa ghicesti* cam ce altceva se putea face cu acei bani.

cat priveste marimea sumei (recte, cantitatea de coco) o sa-ti mai dau un element:
in alt an de gratie (2oo7) alt-cineva a decis sa se vaccineze partea feminina a populatiei. si cum nu stia alta procedura decat incredintarea directa te las pe tine sa ghicesti* ce s-a ales de banii aia. adica de aprox 25 mil coco. prin comparatie: oare cate luni ar fi fost asigurat bugetul pt retete compensate?

*a se citi "sa afli"

desigur ca aceste "elemente" de comparatie nu servesc decat, cel mult, la restabilirea unui echilibru.
cat despre "turizm"
pana la urma mai uiti de lipsurile infrastructurii da' cand dai cu ochii (si cu alte organe) de mizeria care se intriga cand cineva ii spune pe adevaratul sau nume (rss tzigania) chiar ca-ti vine sa mergi pe la altii.

enjoy & have fun

BlueSlash spunea...

@Anonim
risc sa ma crezi altfel decat sunt dar sa stii ca are si acel fel de "turizm" un anume farmec. ba chiar as indrazni sa-ti spun ca s-ar gasi destui amatori de "senzatii" tari. mai ales intr-o lume plina pana peste refuz de "turism de pliant". rss tzigania are multe de oferit in domeniu si mai ales celor cu bani dar imi inhib tendinta de a da unora idei mocca.

ps.
@Info
sa nu cumva sa cazi in pacatul de a crede ca-mi place tanti invocata-n topic
si inca ceva:
ti-ai pus vreodata intrebari cum ar fi:
- cine era primministru cand a disparut flota?
- ce "model" de privatizare promova patrulaterul rosu*?
- cine a semnat actele de privatizare ale fiecarei nave?
- care sunt legile care "dicteaza" in domeniul maritim?
- ... etc

Anonim spunea...

Am uitat sa mai spun ceva ffffimportant : soselele de "viteza" numite E sau DN, pe o singura banda pe sens. In ultimii ani toti frustratii si-au luat masini pe credit si carnete de sofer pe spaga si acum orice conducator de Logan sau Hyundai, Renault si alte masini din clasa cosciuge pe patru roti sunt mari si tari. sa nu mai zic de "imobiliarii" si "oamenii de afaceri" cu X5, X6 sau alte "gipane". Ca masini de teren sunt doar in visele lor.
Nu mai vreau sa conduc cu ochii si sufletul intins fiind atent la orice dobitoc care depaseste aiurea.
Cu toate ca sunt mai "inalt" (masina)decat multi dintre ei.
O seara frumoasa tuturor si o Duminica placuta.
Vlad.

Informatii-economice spunea...

@AC - multumesc pentru grija:)
Imi pare rau sa aud experientele negative traite de tine, Vlad si multi altii in Romania. Eu am reuntat de vreo 5 ani la vacante in Romania dar inca imi aduc aminte cu placere vacantele din copilarie... si parca atunci drumurile erau mai bune chiar daca aveai voie sa circuli doar in zile cu/fara sot...
@BlueSlash... nu e un pacat sa-ti placa resprectiva tanti... recunosc ca si mie imi face cu ochiul... dar nu destul cat sa ii dedic vreo functie (m-am abtinut cu greu sa nu spun pozitie:)).
Altora vad ca le-a facut cu ochiul mai multe... functii.
Cat despre comparatia cu 2001 si 2007 pot spune ca de-a lungul timpului s-au perindat multi pe la conducerea acestei tari dar programul de guvernare a fost destul de unitar in toata perioada: "furam si ne injuram ca sa se bucure si populatia de circ"...

Informatii-economice spunea...

@primul Anonim, tocmai am vazut la TV o stire ca pe undeva la mare turistii s-au suparat ca nu curgea apa si ca aerul conditionat nu mergea...

Da, exista turism si inainte ca apa sa curga la robinet si chiar si inainte de aparitia aerului conditionat (daca va vine sa credeti:)... dar acum oamenii pot alege sa se simta bine.