Traversam o perioada din ce in ce mai dificila in care supravietuirea firmelor va depinde din ce in ce mai mult de modul in care reusesc sa il convinga pe client sa le plateasca. In astfel de perioade marketingul firmelor modifica strategiile pentru a isi asigura in continuare cash flowul.
Pe langa exemplele "de manual" (ex: producatorii de pasta de dinti, in perioadele cu vanzari reduse largesc "gaura" tubului de pasta, observand faptul ca de cele mai multe ori clientii pun o anumita "lungime" de pasta, nu un anumit volum), cred ca un studiu de caz interesant ar fi industria auto.
industria auto a trecut prin 2 perioade interesante: o perioada in care oamenii isi schimbau masinile in medie la 5 ani dar foarte multi chiar mai repede (3 ani), urmata de o perioada in care vanzarile au picat abrupt.
Chiar si in perioada in care vanzarile cresteau intr-un an "cat altii in zece", industria auto a avut o strategie foarte interesanta: Avand in vedere ca pe piata competitia era tot mai acerba, ei au facut cateva schimbari atat la nivel de pricing (pretul masinilor din diferite categorii a ajuns destul de jos comparativ cu ce isi puteau permite clientii pe credit), la produs (masinile au fost construite pentru a aduce venituri mai mari chiar in conditiile unui pret de vanzare mai mic) si la distributie...
Ce le-a permis obtinerea unor venituri semnificativ mai mari? Faptul ca au inteles ca o masina nu reprezinta un "one time investment" ci mai degraba o serie de investitii pe termen ceva mai lung.
Nu voi vorbi acum despre chestiuni de finete (cat de des intra in service in primii 5 ani de "viata" o masina produsa inainte de 2000 si cat de des a intrat una produsa dupa 2005 in conditiile in care tehnologia este asemanatoare, cat de rezistenta era vopseaua bazata pe ulei si cat de rezistenta e cea "eco" folosita acum etc.) ci mai degraba in chestiuni vizibile!
Mai toate firmele ofereau odata garantie 1 an sau maxim 2 ani... acum majoritatea se lauda cu minim 3 ani, in conditiile in care exista firme cu 7 ani de garantie!
Oare de ce isi asuma ei astfel de riscuri? Simplu: o garantie atat de lunga (macar pe anumite piese pentru ca de obicei nu vor fi toate acoperite de garantie) inseamna ca majoritatea clientilor vor veni pentru revizii si alte reparatii in service-ul autorizat!... iar asta inseamna incasari mai mari pentru marca?
Hai sa vedem si partea de produs. In industria Auto, designul masinii este unul dintre cei mai importanti factori ce iti pot asigura succesul. Pana si acest design tine insa cont de nevoia de a castiga bani.
Hai sa ne uitam la cateva poze:
E o diferenta minora care se vede cam la toate masinile: cele din 2000 aveau bara fata si spate drepte. In momentul in care loveai ceva cu spoilerul (fata sau spate), bara culisa spre exterior provocand o dauna minima. Lucrul acesta nu se mai intampla! Acum imbinarea dintre bara si aripa se face sun un unghi. Cu alte cuvinte bara e gandita in asa fel incat la orice lovitura sa strambe si aripa... Alti bani alta distractie pentru proprietar, cu beneficii insa pentru producator pe partea de piese de schimb si service!
Acelasi lucru se intampla si cu alte componente - airbagul dreapta e tot mai des integrat in intregul bord, desi ar putea avea zona lui care sa fie schimbata in caz de accident, reviziile in Romania au ajuns sa fie trecute in cartea de service de aproximativ 3 ori mai dese decat in alte tari, cu motivatia ca aici drumurile sunt mai proaste (decat in Bulgaria spre exemplu) si ca aerul/ combustibilul are mai multe impuritati... iar exemplele ar putea continua.
Solutii se gasesc mereu pentru cei care le cauta. Tocmai de aceea prin criza unii vor trece mai usor iar altii mai greu. Diferenta dintre unii si ceilalti este ca cei ce vor trece mai usor vor gasi alte modele de a face ca bunul lor sa para ca are cel mai bun raport calitate/pret.
Sfat pentru consumatori: cautati mereu sa aflati ce sta in spatele anumitor decizii si incercati sa aflati de unde vin banii celor care va ofera anumite produse sau servicii! Nu va asteptati insa ca vreodata ceva sa fie gratis!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu