marți, 12 aprilie 2011

Esti suparat cand te fura? Ce faci?

Acum cateva luni v-am provocat sa actionati. Era vorba atunci de o consultare publica pe tema Achizitiilor Publice.
Trebuie sa spun cu mahnire ca am vorbit cu mai multi bloggeri de top pe care ii cunosc pentru a promova aceasta initiativa, pentru a crea un flow de idei care mai apoi sa devina o dezbatere publica in Romania. Intr-un final, din aceasta dezbatere, mi-ar fi placut ca fiecare sa preia ideile pe care le considera relevante si sa le trimita pe mail pentru a "modela" un sistem unic de achizitii publice.

Rezultatul: multe promisiuni, cateva refuzuri categorice... si nici o miscare.

De aceea, acum ca mai sunt mai putin de 10 zile, va provoc pe voi, cei destul de putini oameni care inca mai citesc acest blog sa:
1. Impartasiti ideile voastre pentru a ii ajuta si pe ceilalti sa isi formeze o opinie.
2. Dupa ce v-ati facut o opinie si v-ati testati ideile, sa trimiteti un mail catre organizatorii acestei consultari publice pentru a le impartasi opinia voastra.

Hai sa incep eu. Chiar daca nu sunt un expert in acest domeniu, cred ca cel mai usor se asigura ca o achizitie publica ajunge la firma care trebuie cu ajutorul invitatiei la licitatie (care poate fi facuta doar catre "cine trebuie") si prin conditiile trecute in caietul de sarcini, care pot fi aberante, pentru a favoriza o anumita firma.

Cu alte cuvinte, transparenta este prima problema.

In plus, faptul ca nimeni nu stie exact ce se intampla cu banii ajuta persoanele corupte din administratia publica (daca or exista pentru ca nu prea au fost demonstrati) sa traiasca multumiti si fericiti pana la adanci batraneti.

In concluzie, transparentizarea activitatii de achizitii publice ar asigura faptul ca mai multi provideri ar concura pentru aceiasi bani, motiv pentru care, intr-un final, sansele ca preturile sa fie mai mici si sansele ca mai departe "comisioanele" platite informal si "taxa de lobby" sa dispara ar fi mari.

Propunerea mea: nici unul dintre detaliile din achizitiile publice in afara celor militare sa nu mai fie "la secret" si respectiv toate anunturile privind achizitiile publice sa fie facute transparent cu un numar de luni inainte in functie de ce trebuie sa contina dosarul.
Mai mult, daca toate anunturile se fac in acelasi loc pt toate unitatile administrative iar "stirea" se transite automat catre toate firmele de profil ce corespund anumitor criterii conform inregistrarilor de la registrul comertului, e foarte dificil sa mai favorizezi pe cineva.

Nu trebuie sa uitam de caietul de sarcini... Bine scris, acesta poate sa indice clar firma castigatoare. Totusi, in conditiile in care persoana care compune acest caiet de sarcini nu are voie sa puna conditii care sa restranga numarul de firme la mai putin de... sa zicem 5 (pe care sa nu le cunoasca), conditie ce poate fi tinuta la nivelul platformei, cred ca totul va fi un pic mai competitiv. Daca mai punem si o conditie ca cei care scriu caietul de sarcini trebuie sa poata motiva toate cerintele, sub sanctiunea concedierii dupa un anumit numar de greseli, cred ca lucrurile s-ar imbunatati substantial.

Ce parere aveti despre aceste propuneri foarte high level?
Nu uita sa iti trimiti parerea catre cei care o pot folosi in binele tau

29 de comentarii:

Anonim spunea...

si eu care credeam ca Don Quijote era un personaj, dintr-o istorie de mult apusa :))...

Anonim spunea...

Ti-am scris si la mesajul initial, iti scriu si aici: daca legile nu se respecta(de functionari) si nu se verifica(ANRMAP, procuratura) totul este degeaba.
Romanul este foarte inventiv iar daca gaseste o portita, o exploateaza la maxim. Legea permite(si e normal asa) procedurile de urgenta in care se sar diversi pasi. La noi, (aproape)toate achizitiile se fac prin procedura de urgenta(se stia de sumitul NATO de cativa ani, dar achizitiile au fost facute in regim de urgenta).
Vorbesti de concediere dupa un oarecare numar de greseli: pai cine constata greseala?
Inteleg ca sistemul actual poate fi imbunatatit, dar problema noastra este alta- nerespectarea legilor: daca s-ar respecta legislatia actuala, costurile ar scadea considerabil(50-90%).
Deci, la noi trebuie implementat sistemul cu catuse.Din pacate, e singura cale.

Informatii-economice spunea...

@Anonim 1 - Un citat celebru spune ca "I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it."... Cred ca lumea are nevoie de Don Quijote mai mult decat de cei care considera ca oricum nu se va schimba nimic.
Trist este ca 99% nici macar nu mai incearca sa schimbe ceva! Sper ca cititorii acestui blog sa fie in principal intre cei 1% care fac diferenta!

@Anonim 2 - Ai perfecta dreptate! Sistemul legislativ si judecatoresc de la noi e principala problema!
Totusi, vei observa ca in multe cazuri, desi mai exista cate un procuror Don Quijote care incearca sa faca un bine in loc sa ia o spaga, dosarul respectiv se blocheaza din cauza faptului ca acele conditii minore pentru indeplinirea conditiilor legale au fost respectate: au fost cel putin 3 firme la licitatie: firma ce trebuie sa castige si inca doua firme de apartament infiintate cu cateva saptamani in urma sau daca a mai aflat cineva cu siguranta nu respecta conditia... certificare ISO obtinuta pe data de...???

Asa cum stiti, directivele pot include si partea de penalizari... asa ca puteti propune ca "orice contract facut in afara platformei sa fie nul de drept"...
Doar ca sa va dau un exemplu, daca asa ceva ar exista in legislatie, toate contractele pe baza carora firmele de ridicari masini au incasat sume stiintifico fantastice ar fi nule si de aceea... ridicarea unei masini ar fi considerat furt si pedepsit de dreptul penal... Credeti ca in aceste conditii ar mai fi aceasta efervescenta in ciuda faptului ca nici unul dintre contractele firmelor de ridicari auto nu este legal (conform ANRMAP ...

Totusi, observ ca multi dintre cititorii mei nu vor un sistem mai bun... probabil ca ei considera ca o duc mai bine asa dar... nu uitati: statul e acea inventie minunata prin care toata lumea ajunge sa creada ca poate trai prin munca tuturor celorlalti...

E intr-adevar mult mai bine sa spui ca "Statul ar trebui sa faca", uitand insa ca noi toti suntem statul!

Anonim spunea...

Anonim 3 :)

e frumoasa naivitatea ta IE, dar ai dreptate, daca incepem sa le cerem, poate la un moment dat se va schimba ceva

daca nu facem nimic si asteptam resemnati, la ce sa ne asteptam?

Popescu.

Informatii-economice spunea...

@Popescu - a trecut foarte mult timp de cand cineva m-a mai considerat naiv... Don Quijote nu mi s-a mai zis niciodata.

E trist insa sa vad ca romanii au ajuns asa de pasivi incat nu ar misca un deget ca sa le fie mai bine.
E si mai trist sa vad ca toti stim ce se poate si ce nu se poate fara sa fi incercat macar vreodata!
"nu cere marire de salariu ca daca te dau afara"... "Daca cineva iti cere spaga desi da-i ca altfel cine stie ce probleme vei avea"... Daca cineva te calca in picioare... intoarce-i si celalalt obraz...
Fii cu capul plecat si poate sabia nu-l va taia...

Nu incerca niciodata sa lupti pentru drepturile tale... asta ar fi stupid!

Vi se pare aceasta cea mai buna mentalitate???

Anonim spunea...

Legislatia actuala permite desfasurarea licitatiilor offline, dar este obligatorie publicarea anuntului initial si a rezultatului in SEAP. Reiterez ideea ca romanul este foarte inventiv si daca VREA sa eludeze legea, o sa reuseasca. Nu cred ca cineva poate sa prevada in lege toate posibilitatile - vezi constitutia.

Exemplul tau legat de ridicarea masinilor vine sa sustina punctul meu de vedere: desi era lege, au ales(cu buna stiinta) sa o incalce. ANRMAP-ul a facut investigatia de ochii lumii: daca dorea, o facea imediat dupa atribuire(nu dupa prescriere) si bloca contractele. Asa, nici usturoi n-a mancat, nici gura nu-i pute. Dar banii curg in buzunarele care trebuie.

Statul suntem noi. Daca fiecare si-ar face meseria la locul lui de munca cu simt de raspundere, lucrurile ar sta altfel. Dar atunci, ne-am numi germani, nu romani.

Nu sistemul este gresit, ci oamenii care il compun. Degeaba schimbi sitemul, daca raman aceiasi oameni. Eu unul am refuzat sa dau atentie doctorului, dar asta pentru ca nu aveam nimic grav. In rest, ma lupt peste tot pentru drepturile mele, dar cu o floare nu se face primavara...

Informatii-economice spunea...

@Anonim - ma bucur sa vad ca exista oameni care se pricep foarte bine in acest domeniu.
Ideea este tocmai aceea ca acum poti spune tu cum ar trebui facut. Faptul ca spre exemplu contractele sunt nule nu este ceva ce se poate prescrie... asa ca o astfel de propunere ar putea eficientiza lucrurile.
In plus, ca persoana care pare ca stie destul de bine portitele actuale, sunt sigur ca ai putea ajuta sa se inchida macar unele... sau sa nu mai fie rentabile.

Spui ca multe se fac pe procedura de urgenta... Poti propune un KPI - daca mai mult de 20% din cheltuieli se consuma prin achizitii pe proceduri de urgenta inseamna ca planificarea nu este corecta si cineva trebuie sa-si piarda slujba.

Nu ma astept sa revolutionam doemniul dar sper sa vad cativa oameni care vor sa o duca mai bine si sunt dispusi pentru asta sa miste macar un deget... sau cateva pe tastatura:).

Ideile bune vor fi premiate de UE cu un nivel de trai mai bun pentru toti:)

loop spunea...

Lucrez la o firma care face aplicatii de procurement (adica achizitii). Pot sa va indic un sistem care functioneaza (cel mai transparent din lume), si anume cel al Norvegiei : http://www.cleanvehicle.eu/fileadmin/downloads/Norwegen/GRIP_procurement.pdf . Popularizez pe cont propriu de mult timp ideile. Conceptul pe care Norvegia il impune UE se cheama e-Government si proiectul de achizitii se cheama PEPPOL. Am o colega de birou care a lucrat la o bucatica din PEPPOL.
Hai sa nu inventam roata si sa folosim experienta celor mai buni in domeniu.

loop spunea...

Mai multe detalii in comentariul meu de aici :
http://lacoltulstrazii.wordpress.com/2011/01/19/o-pista-falsa-bani-publici-pentru-campanii-electorale/#comment-11259

Informatii-economice spunea...

Eu ma bucur ca discutiile au devenit mult mai constructive.
Da, e impoibil sa inchizi toate portitele dar... hai sa o luam in felul acesta:
Probabilitatea ca cineva sa faca o infractiune depinde de :
- Castigul din acea infractiune
- Riscul de a fi prins
- Riscul de a fi pedepsit
- Pedeapsa
- Efortul de a face respectiva infractiune...
Ce spune colegul anonim (si nu inteleg de ce a sters) este ca nu putem inchide toate aceste portite... putem insa sa ne jucam cu efortul si cu pedeapsa iar efectele ar fi vizibile.
Mai mult, exact cum se spune si in documentul propus de Loop (pentru care ii multumesc), "to test out the thesis that the market forces could be mobilized in favour of the environment – and it works."...
Cu alte cuvinte daca desenam un "ecosistem" in care este dificil sa trisezi, toata lumea vede ce faci, riscul de a fi prins e mai mare si pedeapsa semnificativa, nu vom avea un sistem perfect dar om avea un sistem mai bun.
Motivul pentru care am propus un sistem informatic general, la nivelul intregii UE este acela ca nu ne costa pe noi (nu se va face un asemenea sostem in fiecare comuna in asa fel incat in final sa coste cat nu face si sa fie greu de manageuit) si in plus, calculatorul greseste doar daca e pus sa gresasca... iar asta lasa semne!

Foarte interesante propunerile tale Loop. Sper ca se vor strange mai multi ca tine care sa faca propuneri bune direct catre UE... In aceste conditii poate la nivelul UE se va strange masa critica de care vorbeste colegul anonim...

Anonim spunea...

>Ce spune colegul anonim (si nu inteleg de ce a sters)

Din pacate nu a fost mana mea. Dar ma bucur ca macar tu ai apucat sa citesti.

Informatii-economice spunea...

Pentru ca am impresia ca s-a sters comentariul colegului anonim din cauza unei erori tehnice, imi permit sa il public eu:

Anonim:
Lucrurile sunt mai complicate. Un contract devine nul, doar cand instanta constata acest lucru(vezi clauzele bancare, procesele verbale pt amenzi). Si in situatia actuala, justitia poate declara nule acele contracte(ceea ce incearca domnul avocat). Evident, o prevedere legala expresa ar ajuta la acest lucru, dar eu cred ca nu ar fi suficienta. Da, s-ar inchide o portita, dar nu se pot inchide TOATE portitele.

Simularea conditiilor legale se poate realiza si pentru o cerinta de minim 100 de ofertanti. In loc de a infiinta 2 firme de apartament, infiinteaza 99. De ce le este frica(asa se spune) sa fraudeze fondurile europene? Pentru ca vin controale. Aici este cheia. Varianta aplicata in IT(securitate marita pentru a descuraja pe cei tentati) nu este plauzibila, in opinia mea.

Nu mi se pare fezabil nici impunerea birocratica, prin directive UE, a unor ponderi, mai ales ca nu poti aduce la un numitor comun reglementarile necesare in Germania cu cele necesare in Romania.

Ca sa te prafrazez, nu UE ar trebui sa ne rezolve problemele, ci fiecare in parte incepand cu jobul zilnic, continund cu cine voteaza si terminand cu luarea de guler a celui votat.

Nu vreau sa par Gica contra - chiar apreciez aceasta intiativa - dar nu poti castiga de unul singur impotriva tuturor. Atat timp cat nu se atinge masa critica, lucrurile nu se vor schimba, cu toate directivele de la UE. Cat de departe suntem de acea masa critica? Fiecare are propria evaluare in functie de cat de optimisti suntem. Eu unul chiar as vrea sa fiu mai optimist...

Informatii-economice spunea...

@Anonim... cine crezi ca ar putea forma masa critica?
a) Functionarii care beneficiaza de spagi la fiecare achizitie
b) Pensionarii care nu au scos nici un sunet cand li s-au diminuat pensiile
c) Bugetarii frustrati de salariile taiate
d) Cei care lucreaza "la stapan" si nu au timp nici sa citeasca asa ceva
e) Telenovelistele si telespectatorii emisiunilor cu Pepe si Oana sau Iri si Moni
f) Tu si altii ca tine

Din commenturi imi dau seama ca esti o persoana inteligenta cu ceva experienta in domeniu... Sper ca vei gasi raspunsul corect si la intrebarea de mai sus...

Anonim spunea...

IE se pare ca sisteme informatice, formule, exista. ceea ce nu exista este vointa de a fi implementate

Pai tu ii crezi nebuni pe baieti sa implementeze un astfel de sistem care sa le taie lor conducta de la banul public?

Pentru ce crezi ca au venit baietii acolo? Pentru binele tarii, al tau, al meu?

Deceneu spunea...

IE - oamenii nu cred ca situatia se poate rezolva prin intiative intamplatoare si actiuni individuale, si din cauza asta nu actioneaza.

Procedura achizitilor si orice procedura trebuie perfectionata in permanenta, pentru ca intotdeauna se vor gasii solutii pentru a o eluda.
Functionarea legilor poate fi realizata tot cu proceduri prin care functionarii sa fie motivati.
Aici are dreptate ultimul anonim (12 aprilie 2011, 21:23), ca nu se doreste.

Ca sa se schimbe lucrurile trebuie sa existe:
- un proiect de reforma care sa vizeze sistemul in ansamblu, si pentru fiecare domeniu,
- o forma organizata (ONG) care sa incubeze si sa sustina masurile rezultate
- un canal public de comunicare cu care sa atragi cetatenii.

Daca masurile sunt credibile/convingatoare si ajung la public, atunci vor avea si sustinerea cetatenilor.
Canalele de comunicare nu sunt independente, dezinformeaza si au alta agenda in slujba partidelor care le finanteaza.

Nu poti reforma achizitile daca nu reformezi justitia si institutile statului. Exista o retea de relatii "sedimentata" care trebuie distrusa. Se poate distruge daca se schimba legea functionarului public, sa fie motivati, rezultatele monitorizate, veniturile dependente de rezultate, posturile de conducere ocupate prin concurs pe durata mandatelor.
Exista argumente pentru o reforma a institutilor statului dar nu se vrea.
Trebuie convinsi oamenii sa o sustina prin proteste in strada.
Ca sa-i convingi ai nevoie de mass-media.

Exista o ordine logica a reformelor.
Degeaba sustii si impui o lege care nu se aplica.
Avem o lege a regionalizarii, dar cele opt regiuni sunt doar in lege nu si in practica.
Avem o lege a protectiei intelectuale si a drepturilor de autor, dar nu a avut nici un efect asupra pirateriei, pentru ca functionarii nu au fost motivati sa o aplice, si exemplele pot continua.

Anonim spunea...

>@Anonim... cine crezi ca ar putea forma masa critica?

Greu de raspuns(realist) la aceasta intrebare in conditiile enuntate de domnul anonim si Deceneu: nu se vrea. Atat timp cat factorii de decizie nu vor, este foarte greu sa reusesti sa schimbi ceva impotriva vointei lor. Vorbesc acum de realitatile roamnesti, ca daca eram precum francezii, raspunsul ar fi altul: revolte in strada, incendierea catorva cartiere si obligarea celor de la conducere sa se mai gandeasca. Asa, mamaliga romaneasca nu explodeaza nici cu TNT. Deci de unde masa critica in randul maselor?

Stiu, ne invartim in cerc, dar ca iesire nu vad decat urmatoarele iesiri:
1 - accederea unor politicieni "corecti" care sa "vrea" - putin probabil
2 - cresterea "naturala" a nivelului de trai, impotriva sistemului actual, urmat de cresterea corectitudinii in tagma functionarilor - putin probabil si de durata
3 - fortarea din exterior a unor solutii particulare - deja a inceput sa se intample.

Informatii-economice spunea...

@anonim - speranta mea este ca daca nu reusesti sa aduni masa critica in romania, macar sa incerci sa impingi lucrurile din exterior... Cealalta varianta e sa stai cu mana in san si sa injuri ca te fura... ce-i drept, nici macar nu ai incercat vreodata sa te protejezi sau sa schimbi ceva.

Rugaminte pentru cei cativa jurnalisti economici de la televiziuni care citesc blogul: cand cineva se mai plange ca lucrurile nu merg bine, intrebati ce a facut fiecare pentru a schimba asta!

loop spunea...

Sa continui un pic expunerea, pentru ca data trecuta nu am avut prea mult timp. In domeniul privat, multinationalele mari (buyer), procedeaza in felul urmator :
- fac rost de o aplicatie de eProcurement (aprovizionare, achizitie, cum vreti sa ii spuneti)
- invita furnizorii cu care lucreaza (supplier) sa se autentifice in aplicatie si sa participe la licitatii
- in timp, in aceeasi aplicatie, se inscriu mai multi cumparatori, care isi invita la randul lor furnizorii lor.
- in acest moment, TOTI cumparatorii au acces la TOTI furnizorii si gama de produse/servicii oferite. Toata lumea are de castigat : furnizorii au mai multi potentiali cumparatori, cumparatorii au o gama mai variata de produse si furnizori.
- cand un furnizor considera ca o licitatie a fost "trucata" poate depune contestatie, si in termen de ~1-3 luni este emisa o decizie judecatoreasca impotriva administratorului aplicatiei de procurement care in 75% din cazuri este 3rd party. Problemele care apar in licitatii sunt datorita bug-urilor din aplicatie, nu a "trucarii" licitatiilor.
Peppol este un sistem care isi doreste sa refaca acest mecanism la scara europeana prin substituirea cumparatorilor de mai sus cu state. Estimarea de economii este ca se vor economisi 50 miliarde de euro anual daca se va implementa acest model la nivel UE.
Va stau la dispozitie cu alte detalii.

Anonim spunea...

Stii cum se spune, speranta moare ultima.
Ai inteles gresit, eu incerc sa ma protejez si sa schimb ceva, dar fac asta prin prizma puterilor mele. Sper si eu ca mai sunt si altii ca mine si candva o sa fim o masa critica. Dar sunt realist, iar realitatea este ca inca suntem prea putini ca sa contam... iar directivele UE ajung in Romania precum un "scuipat" impotriva vantului.
Imi doresc sa fie ca tine si sa gresec eu...

Deceneu spunea...

Etapele eu le vad in alta succesiune.
1. O organizare civica in jurul unor obiective si masuri, unul sau mai multe ONG-uri.
2. perfectionarea solutilor si mediatizarea lor prin online si prin fluturasi, eventula printr-o publicatie saptamanala proprie.
3. ONG-urile sa dea nastere la partide noi care sa aiba ca program reforme autentice, ceva in genul PAC.
4. Prommovarea unor oameni de calitate care sa fie cu demisia semnata in alb, ca o garantie ca nu se vor lasa corupti si intimidati si ca vor sustine programele pe care le-au promis.
5. Sustinerea din exterior.
Dupa vorba ca "D-zeu iti da, dar nu-ti baga in traista", oficialii de la UE te ajuta dar nu vin sa faca ordine la niste oameni care stau pasivi.
Voi v-ati duce sa-i ajutati pe niste tarani care stau in carciuma?
Nici UE nu va misca un deget daca noi nu facem ceva.

Informatii-economice spunea...

@Deceneu - multumesc pentru sustinere. Eu sunt din ce in ce mai dezamagit de modul in care niste oameni inteligenti si bine intentionati ca cei care citesc acest blog gandesc si actioneaza...
Cred ca daca nu suntem in stare sa ne apucam de o mana intinsa de UE si sa le spunem lor cum am vrea sa fie... meritam sa ne afundam printre scursurile istoriei. Poate ei sunt mai putin comozi sau mai increzatori ca pot sa schimbe ceva in ciuda opozitiei celor care ar trebui sa-i ajute.
Ma bucur ca au fost si persoane (putine ce-i drept) care au preferat sa nu stea anoime.
Eu mi-am formulat cateva concluzii si sper din tot sufletul sa am timp sa la scriu intr-un e-mail pe care sa-l trimit catre adresa consultarii. E drept ca 100 de mailuri cu continut similar ar fi avut un efect mult mai mare decat unul dar... asa cu spun multii anonimi de mai sus, nu suntem in stare nici sa ne exprimam opiniile atunci cand conteaza, nici sa ne coalizam pentru un interes comun...
Comportamentul de freerider e foarte dezvoltat intr-o populatie ce a stat multi ani sub comunism si nu cred ca va reusi vreodata sa iasa din acest sistem de conducere, chiar daca el se va numi altfel.

Asta este... astia suntem si cu astia defilam...
Si nu... nimeni nu ii ajuta pe cei care nu misca un deget pentru ei

Informatii-economice spunea...

Mi-am amintit un episod reprezentativ: in perioada inundatiilor, militarii au fost dusi sa construiasca diguri. Alaturi de ei diversi voluntari si cateva firme se chinuiau cu utilaje sa grabeasca lucrurile.
Socul cel mare a fost ca localnicii pentru ale caror case se luptau si isi riscau viata toti acei oameni stateau intr-o parte cu mainile in san si se tineau de mistouri...
Cei ale caror case au fost luate de viitura au dat mai apoi vina pe "stat" ca nu face destul... cei ale caror case nu au fost atinse au continuat mistourile convinsi fiind ca sunt cei mai "jmecheri" din parcare...

Oare de ce tara asta are mai multi "jmecheri" decat oameni dispusi sa miste macar un deget? Am impresia ca ne cam meritam soarta!

Deceneu spunea...

Nu am inteles despre ce "adresa consultarii" este vorba!

- In ce priveste o posibila strategie de reforma, ea trebuie sa inceapa cu esenta si sa fie detaliata pe domenii specifice.

Esenta este ceva pricipial, filozofia de gestiune a puterii si cum sa reprezinte interesele societatii.

Legea achizitilor publice este o chestiune specifica si de detaliu.
Daca pastrezi principile nu ai sanse sa functioneze partea tehnica pentru ca este impiedicata de puterea politica, cu are alte interese ce intra in conflict cu elelmentul tehnic.
- Societatea este un sistem si cand reformezi trebuie sa o faci in intregul sistem, adica sa adopti o filozofie/principii care sa o(le) aplici in intregul sistem.

Nu poti sa schimi nimic actionand individual si fara o strategie cand in fata ai un sistem si o categorie de indivizi organizati si uniti de interese.

Informatii-economice spunea...

@deceneu: cand spun "adresa consultarii" ma refer ca daca intri AICI si frei sa dai feedback, vei gasi o adresa de e-mail unde trebuie trimise comentariile cetatenilor...
De aceea cred ca e momentul potrivit sa schimbam ceva!
Mergand mai departe, ai perfecta dreptate, o strategie este necesara. Aceasta este insa etapa de consultare publica in scopul construirii acestei strategii si a tacticilor ce ne vor indrepta in acea directie...
Daca vrei sa propui ceva, acum e momentul!... peste o saptamana vei fi doar alt nebun care urla in ploaie si care injura ca lucrurile nu merg bine.
Nu te astepta ca cei de la conducere sa te/ma/ne sustina... interesele lor sunt altele.... Totusi, e datoria fiecarei persoane care vrea sa o duca mai bine sa se gandeasca ce vrea si sa ceara.

Ma rog... asta ar fi peste tot in afara de Romania unde doar fraierii muncesc...

Mai sunt cateva zile de consultare publica... dupa aceea, acest "window of opportunity" se va inchide!

Deceneu spunea...

Nu am stiut ca e vorba despre o consultare UE. Am crezut ca-i o discutie si o actiune individuala.

Procesul de decizie privind prioritatile si modul cum s-au cheltuit banii publici trebuie sa fie nu doar transparent, dar sa si implice pe contribuabili.

In ce priveste achizitile publice sunt doua aspecte care cred ca ar fi bine sa fie promovate.
1. Stabilirea prioritatilor achizitilor sa implice consultarea cetatenilor. Se preteaza la nivel local daca este vorba de achizitii ale autoritatilor locale.
- Limita gradului de indatorare si ponderea achizitilor sa fie rezolvate prin referendum local.
3. Achizitia propriuzisa sa se faca prin bursa de marfuri si servicii si unde nu exista posibilitatea sa se faca prin licitatii electronice.

Sigur in ambele cazuri vor fi stabilite niste plafoane peste care sa functioneze cele doua, pentru ca nu se pune problema achizitilor prin bursa pentru cafea de protocol.

Despre tehnologia licitatilor electronice sau sistemul propriuzis, cred ca e o problema pur tehnica si nu face obiectul consultarii.


Transparenta presupune publlicarea in mass-medaia si participarea cetatenilor la decizie reduce frauda.

Informatii-economice spunea...

@Deceneu... contribuabilii printr-un ONG au oprit lucrarile la un drum ce ar mai fluidiza un pic Bucurestiul... Contribuabilii au declarat chiar aici ca nu se implica pt ca oricum nu se schimba nimic. Contribuabilii vor primi la un referendum intrebari cu raspuns sugerat dar fara o metoda de rezolvare...
Nu sunt sigur ca referendumul, chiar si local reprezinta o rezolvare a problemei.

In plus, Machiavelli spunea odata ca mereu vor invinge cei cu interese oculte pentru ca ei vor fi uniti pentru atingerea interesului in timp ce masa mare de oameni cu interese contrare vor fi... dezinteresati!

Corneliu spunea...

Un mic update despre PEPPOL, interesant este fragmentul " Electronic invoicing with the PEPPOL standard format will be compulsory for all state and regional health entities in Norway by July 1st 2012 ":
http://www.linkedin.com/news?viewArticle=&articleID=472314732&gid=1876735&type=member&item=50464600&articleURL=http%3A%2F%2Fwww.peppol.eu%2FNews%2Fnews-archive%2Fpeppol-infrastructure-to-be-the-backbone-of-e-invoicing-in-norway&urlhash=GBuR

Anonim spunea...

>Daca oamenii inteligenti au preferat sa spuna ca nu se obosesc pentru ca oricum sunt sanse mici[...](pe un al blog)

Nu am spus/gandit lucrul acesta. Chiar am trimis un email cu propunerile mele(legate de partea de control, ca legislatie avem suficienta).

Poate aceasta completare o sa-ti mai dilueze gustul amar, caci propunerile noastre...

George spunea...

Referitor la contractele ilegale ale firmelor de ridicari auto, este clar ca se tolereaza cu buna stiinta o sursa de imbogatire pentru oamenii primarilor.
Din pacate lumea se resemneaza sa achite taxa mai mare decat salariul minim pe economie in loc sa actioneze in instanta.
Motivul este necunoasterea legii, lipsa de timp sau bani pentru proces.
Dar trebuie sa facem totusi ceva sa stopam mafia hingherilor de masini. Mie mi-au ridicat abuziv masina de doua ori de la domiciliu, schimband noaptea indicatorul permis in interzis. I-am dat in judecata si am pierdut pe nedrept. Iar legea 202/2010 interzice recursul in plangerile contraventionale (desi contravine CEDO).
Asa incat am decis sa-mi fac blog special ca sa adun alti pagubiti intr-o actiune colectiva contra firmelor de ridicari din Bucuresti.
Aflati pasii necesari cand vi se ridica masina: http://ridicariauto.blogspot.com/
Puteti recupera taxa prin actiune colectiva contra firmelor de ridicari din Bucuresti: http://hingheriidemasini.wordpress.com/