luni, 7 februarie 2011

Urmatoarea bula a "dezvoltarii durabile"

Vorbim foarte mult despre dezvoltarea durabila si despre cum investitia in capital uman a ajuns astazi sa fie atat de importanta incat este musai ca tinerii sa amane intrarea pe piata muncii cu cel putin 3-5 ani pentru a avea un set de diplome, numai bun de agatat pe perete.
Vorbim mult despre importanta planului Bologna in dezvoltarea durabila a societatii fara sa ne gandim ca de fapt acest plan prelungeste perioada de studii si dilueaza importanta primilor ani de educatie desi nici urmatorii ani nu adauga foarte multa valoare.
Vorbim mai putin despre efectul acestei intarzieri a inceperii vietii active asupra timpului de munca si mai departe impactul cumulat asupra bugetului de pensii sau al sanselor de a avea pensie pentru generatia noastra.

Foarte multi dintre noi considera ca pentru a fi performant in munca de zi cu zi, e musai sa ai o facultate desi ne dam seama in munca de zi cu zi ca folosim de cele mai multe ori un procent infim din ce am invatat pe parcursul celor 3-4-5 ani petrecuti pe bancile unei institutii de invatamant superior.
Mai mult, imi amintesc o cercetare de piata facuta acum aproximativ 5 ani ce spunea ca doar 8% dintre absolventii de invatamant superior se angajeaza in domeniul in care au studiat... Daca il gaseste cineva sa-mi spuna si mie.

Observam ca in lipsa altor forme de discriminare, facultatea ajunge sa fie privita cu o maxima importanta inclusiv pentru posturi de operator calculator sau pentru secretare... dar mai observam ceva: ca un numar tot mai mare de persoane cu facultate ajung sa aibe probleme in a isi gasi un job. Iar acest lucru nu se intampla doar la noi unde pentru foarte multi facultatea e gratuita.

In  diverse tari apar diferite nume pentru tinerii care nu isi gasesc un loc de munca:
In US, dupa celebrii NINJA au aparut nu mai putin faimosii "boomerang" kids - cei care se intorc acasa in caminul parintesc dupa terminarea facultatii. In UK au aparut NEETs sau "not in education, employment, or training". Japonezii ii numesc "freeters" dintr-o combinatie intre englezescul "freelance" si nemtescul "arbeiter" iar in China sunt "ant tribe".

In Romania ei nu au un nume dar sunt pe toate drumurile. Sunt acei oameni care ar refuza un job mai slab deoarece au investit un numar de ani in educatie, desi educatia respectiva nu le-a adus un plus de cunostinte care sa-i diferentieze in ochii angajatorilor, care au considerat ca daca pierd 3-4-5 ani pe bancile facultatii vor fi cei mai tari, desi acei ani nu au fost folositi pentru a creste profesional ci doar... pierduti!

Toate aceste categorii de oameni cu pretentii mari dar cu calitati putine sunt efectul unei implicari prea mari intr-o educatie ce nu produce efecte palpabile. Toti acestia sunt efectul unei culturi ce spune ca "toata lumea are dreptul la o educatie". Dar toata lumea poate avea astazi o educatie!!! Nu stiu daca ati vazut aceste site-uri: Google Books - un site ce contine mai multe carti decat cea mai dotata biblioteca, iar in cazul acesta sunt digitalizate si disponibile oriunde!... Google Scholar - un site ce ofera acces la cursuri si articole de specialitate in orice domeniu... Canalele academics de pe Youtube... locuri unde poti participa la un lecture pe subiectul care te intereseaza la o universitate adevarata gen Princeton, Harvard, Yale sau MIT...
Problema nu mai este accesul oamenilor la educatie ci dorinta acestora de a primi aceasta educatie sau a puterii lor de a se automotiva sa invete!

Randamentul in scadere abrupta al investitiilor in capital uman si masa mult prea mare de "diplomati" (persoane cu diploma dar fara cunostinte) ma fac sa cred ca educatia este urmatoarea bula mare ce urmeaza sa se sparga. Atentie!... in US a fost o deflatie puternica pe foarte multe tipuri de bunuri cu valoare ridicata: masini, case, produse de folosinta indelungata etc. Principalul motiv pentru care scaderea aceasta a preturilor nu s-a manifestat decat printr-o scadere a inflatiei fiind redresarea burselor sub influenta banilor ieftini si prin cresterea preturilor la bunurile inelastice (mancarea ieftina ar fi un bun exemplu). Totusi, educatia, un serviciu deosebit de scump in US nu a scazut preturile in principal datorita dorintei indivizilor de a se diferentia de celelalte persoane de pe piata muncii. Ce se va intampla insa atunci cand americanii vor observa ca investitia in capital uman are cam acelasi randament cu investitia intr-o casa?

Efectele negative: In lipsa unui cadru organizat, destul de multi tineri vor ajunge sa nu mai invete destul. Rezultatul - mai putini oameni preocupati de educatie, mai multe "succesuri" in viata profesionala a fiecaruia dintre noi.

Efectele pozitive: Multi isi vor da seama ca diploma valoreaza mai putin decat cunostintele si poate vor investi in ei. Fie ca se vor perfectiona in ce le place sa faca, fie ca se vor perfectiona in ce se plateste mai bine, fie ca se vor perfectiona in domeniul primei oportunitati pe care o gasesc, important e ca multi vor constata ca un mecanic bun e greu de gasit, ca poti fi programator si fara o facultate terminata si ca pasiunea nu poate fi inlocuita cu nimic. In plus, s-ar putea ca universitatile sa fie obligate sa se vanda mai ieftin, oferind in unele cazuri educatie de calitate la preturi mult mai bune.

Efectele perverse: Pe termen scurt salariile mediane probabil vor scadea in majoritatea domeniilor. Lucrul acesta creste competitivitatea business-urilor dar diminueaza si cererea asa ca e greu de estimat incotro merg. Pe termen lung efectul pozitiv ar putea fi un numar mare de persoane specializate si foarte performante in ceea ce fac dar efectul negativ va fi ca supraspecializarea intr-un singur domeniu si lipsa informatiilor generale care de obicei te plictisesc in facultate ar putea duce pe langa somajul celor care au ales domenii in scadere si la o "poveste unica"... persoane care nu stiu si nu inteleg nimic altceva in afara chestiunilor simple pe care le fac. Trist e ca atunci cand nu mai pot face acea operatiune, vor protesta cat vor putea...

Niciun comentariu: